Follow us Youtube Rss Twitter Facebook

العودة   منتدى افهم كمبيوتر > >

تجارب و افكار الاعضاء | Experiences & ideas إعرض تجربه ليك , حل ونجح معاك , فكره من إبتكارك


إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 09-27-2010 المشاركه رقم : 1
amr selim

الصورة الرمزية amr selim

تاريخ التسجيل : Jun 2010
رقم العضوية : 3
الإقامة : Egypt
المشاركات : 4,993
amr selim تم تعطيل التقييم

amr selim غير متواجد حالياً

W (2) تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

بسم الله الرحمن الرحيم
------------------------------
اذيكم يا احلى فهيمه ان شاء الله تكونو بخير وصحه
المهم هعرض عليكم تجرتبتي في موضوع فلاشة وكارت ميموري كانت لا يقبلو الفورمات
نبداء بكارت الميموري الكارت كان لا يقبل الفورمات ابدا ابدا قولت افرمته عن طريق الـ dos عن بالشكل دا تابع معايا
1- نروح الى run واكتب cmd
2- بعد فتح ال cmd اكتب format ثم اسم الدرايفر الي واخده كارت الميموري

وكان عندي حرف iعلشان يكون في النهاية شكل الامر بالشكل التالي

كود:
format i:
والحمد لله تم عمل فورمات لكارت الميموري :smailes44:
---------------------------------------------------------------------------
نيجي بقى للفلاشة
الفلاشة كانت بتكتتبلي يا جماعه انها محمية ضد الكتابه
the disk is write protected
وادي صورة للمشكلة الي ظهرتلي


والله يومها شديت في شعري جربت كل حلول الدنيا ومش لاقي حل :smailes42:
ولكن زي ما المثل بيقول ( يوضع سره في اضعف خلقه )
وبالفعل وانا بدور في مصادري عن حل لقت برنامج عباره عن اداة يمكن ملهاش لازمه
وصلت الفلاشه وضغط على الاداه اتفرمتت :smailes44: والله ما كنت مصدق مش معقووول
وبالفعل لقيت الاداه مشهوره على المنتديات ومواقع السبورت الاجنبيه
وانا هستعين بمشاركه سابقه دي وكنت عارض فيها الرنامج وشرحه كمان وكذا طريقه
للتخلص من هذه المشكلة


برنامج hp format

برنامج اصلاح الفلاشة repair

مفتاح الرجستري لالغاء حماية الكتابة

موضوع متعلق بنفس المشكلة تقدر تستفاد منه
-----------------------------------------------------------------------------
الحمد لله , لا اله الا الله , الله اكبر
محدثكم من امام شاشة افهم كمبيوتر
| عمرو سليم

________________________

Efham Computer

رد مع اقتباس
قديم 09-27-2010 المشاركه رقم : 2
Mr.intel

الصورة الرمزية Mr.intel

تاريخ التسجيل : Jul 2010
رقم العضوية : 46
الإقامة : Egypt,Alexandria
المشاركات : 187
Mr.intel is on a distinguished road

Mr.intel غير متواجد حالياً

افتراضي

مية مية ياعمرو
رد مع اقتباس
قديم 12-08-2010 المشاركه رقم : 3
lampino

الصورة الرمزية lampino

تاريخ التسجيل : Dec 2010
رقم العضوية : 432
المشاركات : 18
lampino is on a distinguished road

lampino غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

فكرة حلوة بجد لكن انا عندى كارت ميمورى 8 جيجا وفيه نفس المشكلة وجربت الاداة دى وبرضو منفعتش
رد مع اقتباس
قديم 12-09-2010 المشاركه رقم : 4
amr selim

الصورة الرمزية amr selim

تاريخ التسجيل : Jun 2010
رقم العضوية : 3
الإقامة : Egypt
المشاركات : 4,993
amr selim تم تعطيل التقييم

amr selim غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

للاسف حبيبي ده بقى يبقى عيب بالكارت ولا تصلح ماعه هذه الطريقه

________________________

Efham Computer

رد مع اقتباس
قديم 12-09-2010 المشاركه رقم : 5
سعدي

الصورة الرمزية سعدي

تاريخ التسجيل : Sep 2010
رقم العضوية : 249
المشاركات : 230
سعدي is on a distinguished road

سعدي غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

بارك الله فيك اخ عمرو
وهذيالمعلومة نضيفه للمعلومات
تقبل تحياتي واحترامي
رد مع اقتباس
قديم 01-12-2011 المشاركه رقم : 6
ah908

الصورة الرمزية ah908

تاريخ التسجيل : Jan 2011
رقم العضوية : 691
المشاركات : 13
ah908 is on a distinguished road

ah908 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

بارك الله فيك .. وجاري التجربة على الفلاش ...
ولكن الروابط لاتعمل
رد مع اقتباس
قديم 01-24-2011 المشاركه رقم : 7
mrtefa

الصورة الرمزية mrtefa

تاريخ التسجيل : Dec 2010
رقم العضوية : 447
المشاركات : 56
mrtefa is on a distinguished road

mrtefa غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

بجد الف الف الف شكر انا على فكرة استخدمت مفتاح الرجيسترى بس والفلاشة بعديها اتفرمتت على طول و الحمد الله ان هيا جت على اد كدة وشكرا ليكم كلكم بصراحة اقوى منتدى مخصص للكمبيوتر
رد مع اقتباس
قديم 01-24-2011 المشاركه رقم : 8
ابو العبد اياد

الصورة الرمزية ابو العبد اياد

تاريخ التسجيل : Jun 2010
رقم العضوية : 14
الإقامة : Палестина
المشاركات : 262
ابو العبد اياد is on a distinguished road

ابو العبد اياد غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrtefa مشاهدة المشاركة
بجد الف الف الف شكر انا على فكرة استخدمت مفتاح الرجيسترى بس والفلاشة بعديها اتفرمتت على طول و الحمد الله ان هيا جت على اد كدة وشكرا ليكم كلكم بصراحة اقوى منتدى مخصص للكمبيوتر
اهلا اخوي mrtefa الحمد لله انها حلت و ي مشكلة فريق افهم هيساعدك ...((:8

تحياتي لك اخوي و موفق باذن لله

________________________

Efham Computer

رد مع اقتباس
قديم 03-21-2013 المشاركه رقم : 9
arabesquea

الصورة الرمزية arabesquea

تاريخ التسجيل : Mar 2013
رقم العضوية : 5648
المشاركات : 11
arabesquea will become famous soon enough

arabesquea غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

شكرا لك يا اخي
رد مع اقتباس
قديم 06-06-2014 المشاركه رقم : 10
ناصرالعربى

الصورة الرمزية ناصرالعربى

تاريخ التسجيل : May 2013
رقم العضوية : 6134
المشاركات : 2
ناصرالعربى will become famous soon enough

ناصرالعربى غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات

انت برنس يا كبير

جارى عمل الفورمات لكارت الميمورى

ويارب تكمل على خيير
رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
ميموري , الفومات , تجربتي , تقبل , فلاشة , وكارت


الموضوع الحالى: تجربتي مع فلاشة وكارت ميموري لا تقبل الفومات    -||-    القسم الخاص بالموضوع: تجارب و افكار الاعضاء | Experiences & ideas    -||-    المصدر: منتدى افهم كمبيوتر    -||-    منتدى افهم كمبيوتر
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع

بيان الخصوصية - Privacy-Policy


الساعة الآن 01:25 PM.